De daling doet zich voor bij zowel de gratis dagbladen als de kranten waarvoor moet worden betaald. De totale oplage van de landelijke, regionale en gratis dagbladen bedroeg 4.199.402 exemplaren in het derde kwartaal van 2011. Ook het totale aantal e-papers liep in het derde kwartaal terug. Het daalde met 1,4 procent tot 88.057.

NRC Handelsblad en nrc.next behoorden tot de kranten die tegen de trend in wel groeiden. NRC Handelsblad zag de oplage met 2,2 procent stijgen en nrc.next met 5,2 procent. De oplage van het Friesch Dagblad steeg zelfs met 8,7 procent.

Telegraaf en Metro

De Telegraaf blijft veruit de grootste krant van Nederland met een oplage van 641.118, maar dat is wel een daling van 4,5 procent.

Bij de gratis dagbladen vielen de klappen vooral bij Metro, waar de oplage terugliep tot 350.651 exemplaren, een daling van 22,6 procent ten opzichte van een jaar eerder. Dagblad de Pers deed het met een plus van 12,1 procent juist goed.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl